home » informatie » zwangerschap » cursussen

Zwangerschaps cursussen

Ben je zwanger, dan kun je een zwangerschapscursus volgen. Nagenoeg alle cursussen geven informatie over de bevalling, leren je hoe je moet ontspannen en geven aan hoe weeën op te vangen en te persen. De meeste cursussen beginnen rond de 25ste zwangerschapsweek.

Lees hieronder over de verschillende soorten cursussen:

Zwangerschapsgym

Zwangerschapsgym wordt in groepsverband gegeven door een fysiotherapeut. Je ontvangt praktische informatie over de zwangerschap en bevalling. Daarnaast krijg je adviezen over je houding en het bewegen voor in de laatste maanden van de zwangerschap en tijdens de bevalling.

Bij zwangerschap gym doe je oefeningen die klachten voorkomen en verminderen. Je leert er eveneens ontspannende ademhalingstechnieken, waarmee je beter je weeën kunt opvangen.

Vaak zijn er na de bevalling ook nog een paar lessen om je conditie op te bouwen en ervaringen uit te wisselen.

Zwangerschapsyoga

Bij zwangerschapsyoga leer je om evenwicht tussen lichaam en geest te creëren. Ademhalingsoefeningen zorgen voor ontspanning en meer concentratie op de bevalling.

De yoga richt zich ook op het proces rond de bevalling, op de verschillende houdingen en op bekkenbodemtraining.
Haptonomie

Tijdens een cursus haptonomie leer je, samen met je partner, hoe je ver vóór de geboorte contact kunt maken met je kindje. Door zachtjes je buik aan te raken, zal de baby reageren en kan er in een vroeg stadium een band ontstaan. Je krijgt geen ademhalingsoefeningen - volgens de haptonomie leidt dat de aandacht af van de signalen die je lichaam geeft.

Door te voelen en te luisteren naar je lichaam, leer je je kindje kennen en kun je de bevalling zo natuurlijk mogelijk laten verlopen.
Samen Bevallen

De Vereniging "Samen Bevallen" onderschrijft het belang van het betrekken van je partner bij de voorbereiding op de bevalling. Wanneer je partner bij de zwangerschap wordt betrokken, kan deze je later beter steunen en stimuleren.

Je krijgt praktische informatie over de zwangerschap en bevalling, over ontspannings- en ademhalingsoefeningen en je partner leert hoe hij jou kan masseren. Samen Bevallen is gebaseerd op de psycheprofylactische methode.

De tien lessen (in groepsverband) beginnen doorgaans in de twintigste week van de zwangerschap.
Zwemmen

Tijdens je zwangerschap is zwemmen is een van de meest geschikte sporten. Met zwemmen hou je je conditie op peil. Het zorgt voor een betere bloedcirculatie en het verdiept je ademhaling. Je neemt daardoor meer zuurstof op en dat is goed voor jou en je kindje.

Zwangerschapswemmen kun je in principe doen tot op de dag van de bevalling.
Zwanger in Beweging

Zwanger in Beweging is een bewegingsles van één uur. Een gediplomeerd oefentherapeut geeft je in groepsverband bewegingsopdrachten die gericht zijn op het bevallen.

Zwanger in Beweging lijkt op conventionele zwangerschapsgym en dan in een moderner jasje.
Pilates

Zwangerschapspilates is specifiek gericht op dat gedeelte van je lichaam dat je negen maanden lang maximaal gebruikt. Je brengt rustig en geconcentreerd je rug, buik en bekken in optimale conditie.

Je traint je spierkracht, spieruithoudingsvermogen, lenigheid, je balans en bewustzijn.
Borstvoedingscursus

In deze cursus leer je op een gezellige en eenvoudige manier alles over borstvoeding. Doordat je goed geïnformeerd bent, zal je minder snel zorgen maken.

 

Van bovengenoemde cursussen zijn folders verkrijgbaar in onze praktijk. Vraag er naar bij onze assistente.